Over onze vrijwilligers

Opbouw

Voordat de renners veilig kunnen starten zal eerst het parcours opgebouwd moeten worden. Hiervoor zijn er ongeveer 30 vrijwilligers nodig waarvan een aantal om 06.00 uur  met de werkzaamheden beginnen, de rest start een uurtje later om zeven uur in de morgen.

De opbouwploeg bestaat uit een aantal groepen.

Om 06.00 uur start de ploeg logistiek, die haalt de zware spullen vanuit de opslag en plaatst ze daar waar het nodig is. Denk dan aan het podium, reclameborden, fietsenrekken, vuilcontainers etc. Deze ploeg haalt ook deze spullen aan het einde van de dag weer op. De vrijwilligers zetten alleen de spullen in elkaar en op zijn plaatst. Om 06.00 uur start ook de ploeg om de bannieren op te hangen in de Vondellaan. Het dicht zetten van de Middenweg gebeurt ook om zes uur en er is nu gelegenheid om de tekst bij de start/ finish op de weg te schilderen. Om 07.00 uur starten de overige mensen om het VIP terras klaar te zetten, de vlaggenmasten te plaatsen en als de hekken staan worden alle reclame vlaggen opgehangen. Het podium wordt in elkaar gezet, de finish wordt opgebouwd. Dat is voor elkaar!

Oversteek.

Om de mensen tijdens de koers de gelegenheid geven om over te steken zijn er over de hele route van het parcours zes oversteekplaatsen ingebouwd. Voor het veilig laten overstekken van de mensen zijn er  26 vrijwilligers nodig. Op het moment dat de renners er aan komen sluit de vrijwilliger met een rood touw de oversteek dicht. Als de laatste renner voorbij is gaat de oversteek weer open.

Hekkenploeg.

Voor de veiligheid van de renners en het publiek is een groot deel van de route afgezet met hekken, Hiervoor worden er maar liefst 880 hekken gebruikt. De hekken worden op een aanhanger gebracht en 6 vrijwilligers plaatsen de hekken zoals van te voren is afgesproken. Voor de veiligheid in de bochten worden vervolgens nog 40 strobalen geplaatst in de vijf bochten. Na de koers worden de hekken zo snel mogelijk weer opgehaald. De Middenweg blijft tot 24.00 uur nog afgezet met hekken, dit voor de veiligheid van de horeca bezoekers op de Middenweg.

Voor het aankleden van de Middenweg met slingers en vlaggen zijn er vier vrijwilligers die  met een kar en daarop een  aantal haspels met in de totaal 400 meter slingers/vlaggen het parcours langs gaan. De Middenweg wordt aan beide zijden versierd via bomen en menig lantaarnpaal. Vanaf Marlène tot aan de Van Veenweg ziet het publiek een prachtig vrolijk aangekleed parcours..

Bochtencommissaris.

Volgens de regels van de Wielerbond moet er in elke bocht van het parcours (en Heerhugowaard heeft zeven bochten) een bochtencommissaris staan. De bochten commissaris heeft als taak aan te geven dat de renners er aan komen. Dit wordt gedaan door het omhooghouden van een rode vlag en via een fluitsignaal. Hiervoor zijn er 13 vrijwilligers in touw. In    alle bochten en bij start en finish staan twee EHBO klaar om eerste hulp te verlenen indien nodig. Dat maakt 14 man in totaal aan medische troepen.

Motorrijders en reclamekaravaan.

Om Tour de Waard te realiseren is geld nodig. Deze fondsen komen van een grote groep sponsoren. Een van de mogelijkheden die de Tour de Waard aan de sponsoren biedt is het meerijden in een reclame karavaan. De reclamekaravaan rijdt na het finishen van renners een rondje over het parcours en toert daarna voor een groot deel door Heerhugowaard. Voor de veiligheid van de reclamekaravaan en de overige weggebruikers, wordt gebruik gemaakt van vier verkeersregelaars op een motor. Deze groep begeleidt de reclame karavaan door Heerhugowaard. Daarnaast is er een groep van vier motoren die de renners begeleidt tijdens de wedstrijd. Hiervan rijden er twee motoren voor de renners uit.

Catering.

Tijdens de Tour de Waard is het belangrijk om de inwendige mens te blijven voeden van de vele vrijwilligers. De grootste groep begint om zeven uur en is zo rond 10.00 uur klaar met de voorbereiding. Dan hebben ze zeker trek in koffie en brood. De vele vrijwilligers die langs de route staan worden voorzien van een zak met brood en drinken. Dit alles wordt voorbereid in de garage bij Piet Bot. Tour de Waard maakt zoals bekend al jaren gebruik van deze garage. Naast de garage staat de tent voor de vrijwilligers. Ook hier is het mogelijk om wat te eten en drinken. Op het bekende VIP Alpe d’Huez terras biedt de Tour de Waard de sponoren ook een hapje en drinken aan. Ook hier zijn vier vrijwilligers in touw om te zorgen dat het niemand aan iets ontbreekt. Om de vrijwilligers langs de route nog van koffie te voorzien rijdt er een vrijwilliger rond op de fiets met versnaperingen.

Overige  vrijwilligers.

Naast de vele vrijwilligers langs het parcours is er ook nog een groot aantal vrijwilligers die de activiteiten op het raadhuisplein begeleidt. Hier worden de activiteiten geregeld speciaal voor de kinderen, zoals de ballonnenwedstrijd, het schminken de suikerspin en het begeleiden van het springkussen.

Elk jaar1 zorgt de Tour de Waard ervoor dat er een rondemiss is die wordt vergezeld door drie medaillemeisjes, deze groep moet natuurlijk tussen de wedstrijden op gevangen worden. Ook hier is een vrijwilliger nodig.

Ook de Rabobank Dikke Banden Race heeft een aantal vrijwilligers nodig, ten slotte komt er een grote groep kinderen die voorzien moeten worden van een helm en op het juiste moment klaar moeten staan voor de wedstrijd en natuurlijk het in ontvangst nemen van de prijs.

Ook een leuk en sociaal onderdeel van Tour de Waard is het G-fietsen, een grote groep mensen met een beperking gaat dit jaar twee rondjes fietsen. Ook hier is een grote roep vrijwilligers nodig zijn voor de opvang en begeleiding van deze groep.

Voor het inschrijven en het verkleden van de renners maakt de Tour de Waard gebruik van de accommodatie van Tornado en ook hier  zijn vrijwilligers nodig voor de inschrijving en het begeleiden van de renners richting start en finish.

Om er voor te zorgen dat de reclame karavaan op tijd start zitten er bij het begin van de reclame karavaan twee personen die er voor zorgen dat het hek op tijd open gaat richting het parcours.